video, HD, med ljud, 9,28 min., 2023. Objekt i blandade material.
Text in English below
Dokumentation från utställningen Närmre solen På Olseröds konsthall med videoverket Vardagsarbete. I utställningen visades i en monter av glas även ett av föremålen (rekvisitan) som används i videoverket. Ljudet i videoverket är skapat av Jakob Erlandson
Videoverket Vardagsarbete är en fortsättning av verket Redskap för hemmet som är föremål byggda med av billiga, massproducerade material såsom diskborstar och hushållssvampar. Videoverket består av snabba korta klipp från olika rum, ett utsnitt av ett hem, där man ser hemmabyggda, modifierade städredskap användas och får olika rörelser tillsammans med ljud.Videoverket består av snabba korta klipp från olika rum, ett utsnitt av ett hem, där man ser hemmabyggda, modifierade städredskap användas och får olika rörelser tillsammans med ljud. Städredskapens utseende och användning är en kombination av verklighet och fiktion och bygger på ett städredskaps syfte; att frigöra tid och vara den ideala lösningen till en specifik yta eller utrymme. Efter varje redskap i videoverket åter- kommer smutsen igen och städningen börjar om med ett nytt redskap. Redskapens rörelse, upprepningen och de cykliska kan även kopplas med filmens grundsten som är består av flera bilder som visas i snabb följd.
Documentation from the exhibition Närmre solen at Olseröds konsthall and a temporary exhibition at Lunds konsthall with the video Everyday work . In the show one of the objects from Everyday work were also shown in a show case of plexiglas.The sound in the video is created by Jakob Erlandson.
The video work Everyday work is a continuation of the work Tools for the home, which are objects built with cheap, mass-produced materials such as dish brushes and household sponges.The video work consists of short episodes from different rooms, a home, where you see home-made, modified cleaning tools being used and get different movements together with sound. The appearance and use of the cleaning tools is a combination of reality and fiction and is based on the purpose of a cleaning tool; to free up time and be the ideal solution to a specific surface or space. After each tool in the video work, the dirt returns again and the cleaning starts over with a new tool. The movement of the tools, the repetition and the cyclical can also be connected with the foundation of the film itself, which is made up of several images that in rapid speed create an illusion and where there are parallels between the film and the temporality of cleaning.