Performance, ca. 5 min., 2011.
Text in English below
Hollis Framptons Critical mass visar ett ungt par som bråkar om deras förhållande. Dialogen är delvis klippt innan de talat färdigt, delvis repeterad, stoppad igen, repeterad, tills meningarna är helt uttalade. Jag ville använda mig av denna struktur. I verket Om EU, går två män upp på en scen, sätter sig mittemot varandra och läser upp en dialog baserad på en debatt mellan två riksdagsmän. Deras tal går in i varandra och repeteras på så sätt att det ibland inte går att uppfatta vad de säger utan endast vissa ord framgår. Det blir nästan omöjligt att följa deras resonemang även om det är uppenbart att de för en debatt. Det enda som återstår är språkets rytmik.
In Hollis Frampton’s Critical Mass a young couple argue about their relationship. The dialogue is partially cut before they are finished, partly repeated, stopped again, repeated, until their sentences have been completed. I wanted to use this structure. In the work About the EU, two men step onto a stage, sit down opposite each other and enact a dialogue based on a debate between two politicians. Their speeches blend together and are repeated in such a way that it is extremely difficult to understand what they are saying; only certain words penetrate. It is almost impossible to follow their reasoning even though it is obvious that they are debating. All that remains is the rhythm of spoken words.
Dokumentation från perfomance Om EU som en del av utställningen på Inter Arts Center och kursen Destroy, She Said; Inter Arts Discourse and Production på Konsthögskolan i Malmö med konstnären Andrea Ray.