About

Text in English below

Jag bor och arbetar i Malmö och  Yngsjö (en timme bort från Malmö) där jag också har min ateljé.

I mitt konstnärskap arbetar jag med vardagsliv och återkommer ständigt till att intressera mig för den eviga strävan efter att ständigt få det bättre hos människan och en ständig längtan till något annat, än det som finns här och nu. Jag intresserar mig för utopier; behovet av drömmar och ideal samt hur det skildras hos den enskilda människan både som en del av en struktur och ett samhälle. Hur den enskilda människans behov ofta är en del av en större struktur. Ofta tar det sig uttryck genom att jämföra här och nu, med tidigare händelser i historien för att på så sätt få nya ögon på det som är och som har varit.

Jag arbetar med performance, video och fotografi och blandar autentiskt, dokumentär material med iscensatt material för att återse eller titta igen på delar ur historier.

I många av mina verk återfinns hemmet och familjen på olika sätt; som plats, sfär, som identitetsskapande, norm men även de olika rummen i hemmet ur
ett kulturhistoriskt perspektiv. En stor inspiration är Mierle Laderman Ukeles konstnärskap; hennes frustration av hur rollen som kom med att bli mamma störde det konstnärliga arbete, löste upp skillnaden mellan de två typerna av arbete och skapade Maintenance Art där det osynliga arbetet blev konsten.

Deltagandet är en stor del av processen till verken och de flesta har kommit till genom någon form av samverkan och integrerade med andra individer, dansare, skådespelare, grupper eller institutioner. Det kan vara i form av läsgrupper, inspelade samtal, deltagande performance eller workshops. Det sättet
att jobba är för mig friare och mindre prestigelöst och ensamt.

I live and work Malmö and in Yngsjö (on hour away from Malmö) where I also have my studio. 

In my pratice, I work with everyday life and have an interested in the eternal striving to constantly make everything better and the struggle to constant longing for something other than what is here and now. I am interested in utopias; the need for dreams and ideals and how it is portrayed in the individual person both as part of a structure and a society. How the individual’s needs are often part of a larger structure. Often it expresses itself in my work by comparing the here and now, with previous events in history in order to gain new eyes on what is and what has been.

I work with performance, video and photography and mix authentic, documentary material with staged material to revisit or revisit parts of history.

In many of my works, home and family are found in different ways; as place, sphere, as identity creation, norm but also the different rooms in the home
as a cultural-historical perspective. A great inspiration is the work by the artist Mierle Laderman Ukeles; her frustration with how the role that came with being a mother interfered with artistic work, how she dissolved the distinction between the two types of work and stared doing Maintenance Art where the invisible work became the art.

Participation is a large part of the process to the my works and most have come together through some form of collaboration and integrated with other individuals, dancers, actors, groups or institutions. It can be in the form of reading groups, recorded conversations, participatory performance or workshops.

That way for me, working as an artist is freer and less prestigious and lonely.