Rösternas Politik / The Politic of Voices

3-kanalsvideo,ljud, HD, 23 min., 2014.

Installationsvy från utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Installationsvy från utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Installationsvy från utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Stills från videoverket i utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Stills från videoverket i utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Stills från videoverket i utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Stills från videoverket i utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.

Stills från videoverket i utställningen Känslornas politik på KHM gallery, Malmö. Fotograf: Terje Östling.


 
Text in English below

Verket utgår från en intervju med tre personer som har valt att dela ett föräldraskap utan att dela kärleksrelationer med varandra. De tre personerna deltar endast med sina röster för att undvika igenkänning och förbli anonyma. I verket mimar skådespelare till de tre intervjupersonernas röster. I intervjun beskriver personerna processen med att bilda familj och försöka kringgå de regler som finns så att de alla tre kan betraktas som föräldrar.

I ett typiskt medelklassvardagsrum sitter skådespelare i en soffa och mimar till ljudet av de inspelade intervjuerna. Stycket projiceras från och till på tre skärmar i utställningsrummet. På så sätt blir det en queer visning av verket; det är omöjligt för tittaren att titta på allt som händer i videon på en gång, vilket gör att flera perspektiv kan existera sida vid sida.

The piece derives from interviews with three people that have chosen to share one parenthood without sharing love relations with each other. They only participate with their voices to avoid recognition, actors are miming to the voices from the interviews. In the interview they describe the process of making a family and trying to bypass the regulations that exist so that all the three of them can be regarded as parents. 

In a typical middle class living room actors are sat down, miming to the sound of the recorded interviews. The piece is projected on three screens in the room that turns off and on at different times. In that way it becomes a queer viewing of the piece; it is impossible for the viewer to look at everything that is happening in the video at once which allows for several perspectives to exist side by side.